COACHING EN ADVIES ONDERWIJSLEIDERS

sterke leiders ⮕ sterke scholen

Als leidinggevende in het onderwijs sta je van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat aan. De eerste ziekmelding komt al binnen als je nog onder de douche staat. De helft van je team staat onbevoegd voor de groep. Je bent moe. De rek is er bijna uit. Het begint te wringen. Hoe ga je verder? 

Je school staat er niet goed voor en dat vindt de Inspectie inmiddels ook. Ouders zijn ontevreden en dreigen hun kinderen van school te halen. In sommige groepen is het niet veilig. Een aantal leerkrachten is al om zich heen aan het kijken, of is al vertrokken. Het lijkt wel of alles tegelijk aan de hand is. Er moet iets veranderen. Je hebt iemand nodig die een tijdje naast je komt staan om het schip weer met de neus de goede kant op te trekken.

En je bent blij dat je een managementteam hebt, maar samenwerken en hun rol pakken vinden ze echt nog lastig. Leerkrachten aanspreken? Dan wijzen ze snel naar jou…..

Je bent als directeur gestart op een school en je bent lekker jongehonderig in het diepe gesprongen. Ze hebben je wel iets verteld over de school maar hé, dat het zoveel en zo intens zou zijn was toch een beetje een verrassing. De waan van de dag kan je prima aan, maar hoe krijg je dit team mee…. waar moet je beginnen?

Je bent adjunct directeur en wil graag een stap ‘naar boven’ maken. Je hebt alleen geen idee hoe die sollicitatieprocedure aan moet vliegen. En welke vacature is voor jou geschikt? Hoe schrijf je een brief en wat zet je wel/niet op je CV? Hoe bereid je je zelf voor op sollicitatiegesprekken…? Je zou het eigenlijk wel eens willen oefenen…

Of je even een tijdje ‘op de winkel’ wilde passen totdat de directeur hersteld was. Maar het duurt toch langer dan verwacht… De boel op de rit houden lukt nog, maar je eigen werk dan? En eh dat jaarplan, dat lukt echt niet. En binnenkort die studiedag over het schoolplan, hoe dan?

Je twijfelt al een tijdje. Je vindt je werk leuk, maar ergens knaagt het ook. Doorgaan, stoppen? Je hikt van het ene op het andere been. Stoppen voelt als falen, maar bij doorgaan vliegt het je soms aan. Hoe neem je de juiste beslissing?

Je loopt al een tijdje mee en je hebt al heel wat veranderingen meegemaakt. Je onderwijshart klopt nog altijd, maar je energie, dat is soms een ander verhaal. Waar loop je precies op leeg? En wat geeft jou (nog) energie? Je vraagt je af hoe je het nog leuk houdt tot je pensioen.

Je wil overzicht, houvast en inzicht. Je wil je (weer) sterk en competent voelen in je leiderschap. Jezelf goed kennen, stevig staan met een team dat eigenaarschap neemt. Je wil de zekerheid dat het op school de goede kant op gaat. Je wil weten wat voor jou op dit moment de beste keuze is, want dat is ook voor jouw school de goede keuze. Je wil weer lucht en energie…

Ik ben er voor jullie

Leiders in het onderwijs, jong fris & groen of die seniore rots in de branding, iedere leiderschapsfase kent uitdagingen en ik ken ze allemaal uit eigen ervaring.

In 15+ jaar gaf ik leiding aan 10 basisscholen, ook als interimmer; grote, kleine en middelgrote scholen, in de grote stad en in een klein dorp. Iedere schoolomvang of -omgeving kent zijn eigen dynamieken. Een kleine school is niet per definitie ‘makkelijker’ dan een grote school. Een school in een stad is niet per definitie ‘moeilijker‘ dan een school in een dorp. Op alle scholen waar ik heb gewerkt was wel iets (of veel) ‘aan de hand’ dat verbeterd moest. En heel vaak was de Inspectie daarbij in beeld.

Ik versterk je in jouw leiderschapsrol, of je die nou aan het ontdekken bent of al wat vlieguren hebt. Ik leer je heldere keuzes maken voor jezelf en jouw school. Dat doe ik door maatwerk coachtrajecten voor leiders en MT’s in het onderwijs. Jouw (of jullie) unieke, persoonlijke vraag staat centraal. Mét praktische adviezen.

Coaching on the job? Samen kijken hoe jouw school ervoor staat i.r.t. de Inspectiestandaarden. Plan maken. Team meenemen, MR en bestuur erbij betrekken. De groepen in, feedback geven. Praktisch met kennis van zaken. Geen bullshit kunstjes en flauwekul. Jouw gewenste resultaat staat voorop.

Ik luister, vraag door om de vraag achter jouw vraag te horen. Ik spiegel wat ik zie, hoor en voel. Ik bevestig je en ontregel je soms. Ik confronteer liefdevol. We maken bewust wat nog onbewust is, we oefenen vaardigheden die je wil oefenen, we verkennen acties die je wil inzetten. Altijd met ons oog op het doel dat jij wil bereiken. Kortom, we ont-wikkelen datgene wat in-gewikkeld is.